Stichting Belbus Oostzaan
 
 
WELKOM

Welkom 

Stichting Belbus Oostzaan
 

Stichting Belbus Oostzaan verzorgt het vervoer voor bewoners van Oostzaan die 60 jaar of ouder zijn.

Voor gehandicapten (ook tijdelijk) geldt geen leeftijdsgrens.

Om van de belbus gebruik te kunnen maken, moet men wel donateur zijn of worden. Ons vervoersgebied is Zaanstreek, Waterland en Amsterdam-Noord.

Stichting Belbus Oostzaan is een vrijwilligersorganisatie. Ruim 90 % van de medewerkers doet dit als vrijwilliger.

Wij beschikken over drie volledig ingerichte rolstoel-bussen en één aangepaste personenauto.

 
Prijs bonnenboekje per 01-01-2023 naar € 18,00

Om in lijn te blijven met de prijsontwikkeling in het openbaar vervoer heeft het bestuur van de Belbus moeten besluiten om het bonnenboekje per 1 januari 2023 met 1 euro te verhogen naar € 18,00.

Met het bonnenboekje kunnen donateurs zich laten vervoeren in Oostzaan en de nabije omgeving.

De bonnenboekjes met 25 bonnetjes zijn te koop bij de chauffeurs of op kantoor, Lisweg 261d (gebouw Lishof).

 
Burgemeester maakt kennis met Belbus

OOSTZAAN - Wat de Belbus voor Oostzaan betekent, wilde burgemeester Polak zelf weleens ervaren.

Een afspraak is gauw gemaakt, dus stapte hij dinsdag in en maakte hij kennis met het fenomeen Belbus Oostzaan voor de minder mobiele dorpsbewoners. Vanaf de Dagopvang Lishof werden de diverse deelnemers keurig opgehaald en thuisgebracht, al dan niet geholpen door chauffeur (en voorzitter van de Belbus) Cor Molenaar. Of de passagiers blij zijn met ‘hun privé-taxi’, zoals iemand de Belbus noemde? “Dat is zacht uitgedrukt, ik ben er héél erg blij mee, anders kwam ik nergens meer!” 



Dat Oostzaan uniek is op dit gebied kan niet gezegd worden. In andere gemeentes zoals Landsmeer en Wormer, zijn ook belbussen, of buurtbussen, maar die hanteren wel een veel stringenter toelatingsbeleid en bieden andere diensten. Oostzaan is opvallend flexibel, niet zo streng, en waar het nodig is met maatwerk voor de gebruikers. Wil iemand gewoon even gezellig op visite, of winkelen? De Belbus staat klaar. Oostzaan vindt dat belangrijk voor de sociale contacten van de gebruikers, zodat zij gewoon op een prettige manier aan het maatschappelijke leven kunnen blijven deelnemen. 

De Belbus is altijd op zoek naar vrijwilligers die willen rijden en ook naar mensen die op kantoor af en toe willen bijspringen. Twijfel je nog? Voor informatie kun je terecht bij .

* bron het Kompas, d.d. 25-05-2022. Tekst en foto: Barbara van Wijk

 
Belbus niet meer weg te denken uit Oostzaan

OOSTZAAN - De Stichting Belbus is grotendeels een vrijwilligersorganisatie
die al in 1992 werd opgericht door de
initiatiefnemer, Joop Geerlings.

De stichting bestaat nu dus al dertig jaar. Maar al twintig jaar eerder reed er een bus rond onder de paraplu van de Stichting Hulpdienst Oostzaan. In al die jaren heeft de Belbus de mobiliteit van ouderen of mindervalide passagiers kunnen vergroten. Zo kunnen zij blijven deelnemen aan het maatschappelijke verkeer, want de bus rijdt in de Zaanstreek, Waterland en Amsterdam-Noord en omgeving.



Totaal rijdt de Belbus per jaar meer dan honderdduizend kilometer in circa vijftienduizend ritten, gemiddeld per rit zeven kilometer. En nu is de Belbus niet meer weg te denken uit het dorp. Inmiddels beschikt de stichting over drie prachtige bussen, zodat je er altijd wel één ergens in Oostzaan tegenkomt. 

Dat was in de begintijd wel anders. De eerste bus kwam begin november 1992 op de weg, met onder andere een stevige Europese subsidie. Een voorziening die het leven van veel minder-mobiele Oostzaners een stuk aangenamer maakt! Wél hing de gemeenteraad er destijds een voorwaarde aan: de Belbus moest de eigen broek ophouden, de gemeente zou geen enkele financiële bijdrage doen. Prima, afgesproken. Maar toen moest er na acht jaar een nieuwe bus aangeschaft worden, want gezien het grote aantal ritten en de vele kilometers, was de bus na acht jaar versleten en aan vervanging toe. Dáár had de gemeenteraad geen oren naar. Afspraak is afspraak! Zowel het College van Burgemeester en Wethouders, destijds onder aanvoering van burgemeester Moens, als de hele gemeenteraad hield voet bij stuk: ‘Nee is nee. Geen financiële bijdrage. Punt uit.’ Maar daar waren de Oostzaners het absoluut niet mee eens, er brak zo ongeveer een heuse dorpsrel uit. De Belbus moest blijven bestaan! 

Gulle donatie
Gelukkig was de Woningbouw Vereniging WOV bereid om in te springen. Na een gulle donatie van maar liefst honderdduizend gulden, was de Belbus gered. Er kwam een nieuwe bus en tot op de dag van heden is het voortbestaan van de bus niet meer discutabel. 
Intussen rijden er drie rolstoelbussen en een aangepaste auto rond en zijn er twintig vrijwillige chauffeurs en circa tien vrijwilligers op kantoor werkzaam, om alle telefoontjes aan te nemen en om de vele ritten te coördineren. Werkelijk geen kleinigheid, maar dat het leuk werk is moge blijken uit de jarenlange inzet van de vrijwilligers. Er zijn chauffeurs die al vele jaren op vaste tijden en met veel plezier rijden. Maar ook het kantoorwerk is niet vervelend, gezien het enthousiasme van de diverse medewerkers, zoals Ans van Tol die maar liefst vijfentwintig jaar lang voorzitter is geweest. Cor Molenaar heeft het voorzittersstokje van haar overgenomen. 

‘Correct en behulpzaam’
Hoeveel de Belbus betekent voor haar vierhonderd oudere en hulpbehoevende Oostzaanse leden, is bijna niet in woorden uit te drukken. Een paar uitspraken: mevrouw Van der Molen (95) is al járen heel blij met de Belbus. “Ze zijn altijd correct en behulpzaam. Die mogelijkheid is voor mij fantastisch, ik kan even naar Zaandam om een boodschapje te doen, even naar de tandarts en ik zit in een muziekgroepje in Koog aan de Zaan, de Belbus brengt me wel. Ik zou heel moeilijk weg kunnen gaan zónder Belbus!” 
Ook mevrouw Leguit (90) heeft lovende woorden. Zij maakt twee keer per week gebruik van de Belbus. “Vroeger deed ik alles per fiets, of lopend, maar dat gaat niet meer. De Belbus is een uitkomst voor me. Ik vind het een prima voorziening. De chauffeurs zijn allemaal even hulpvaardig en attent.” 
En de heer Adriaans (85) gaat vaak samen met zijn vrouw met de belbus. “Bijvoorbeeld laatst nog naar Purmerend voor de vaccinaties. Dan wacht de Belbus al die tijd tot we klaar zijn en dan rijden we dan weer terug. Zo blijven we onafhankelijk.” 
Mevrouw Klaassen (83) steekt ook graag de loftrompet uit, want “de Belbus mag weleens in het zonnetje gezet worden.” Zij is al minstens tien jaar lid, tot volle tevredenheid. “Ik ben daardoor voor vervoer niet afhankelijk van mijn dochter. Soms moet je even wachten op de bus, maar dat is logisch. Nee hoor, niets dan lof.”

Op zoek naar vrijwilligers
Om al die oudere en jongere mensen te kunnen blijven vervoeren is de stichting altijd op zoek naar vrijwilligers. Veel chauffeurs rijden al jarenlang met veel plezier. Ze vinden het leuk en dankbaar werk, het geeft voldoening, want de mensen zijn zo blij dat ze via de Belbus in staat zijn om zich te verplaatsen, “Voordat iemand zich opgeeft als chauffeur kan de twijfel wel eens toeslaan”, weet Ids Algera, bestuurslid én chauffeur. “Zijn de passagiers geen zeurende of lastige mensen? Maar dat is absoluut niet het geval. Integendeel, doorgaans gaat het om mensen met beperkte mobiliteit, die veilig van deur tot deur vervoerd willen worden. Zij zijn vrijwel altijd zeer tevreden en vooral ook heel dankbaar. We helpen mensen in en uit de bus en maken een praatje met ze. Zo wordt de rit voor ons prettig, maar zeker ook voor de passagiers.”

Moeten vrijwilligers aan bepaalde voorwaarden voldoen? Ja, in 2015 is besloten dat de chauffeurs (maar zeker ook chauffeuses) maximaal vijfenzeventig jaar mogen zijn en ook moeten ze een normaal rijbewijs hebben voor het besturen van auto’s. Verder is het fijn als de vrijwilliger sociaalvoelend is. Een vriendelijk woord, een babbeltje, een uitgestoken hand is altijd fijn. Prettig aan dit werk is dat je zelf kunt bepalen hoeveel tijd je eraan wilt besteden. Dus iedereen met een rijbewijs en enig sociaal gevoel die een paar uurtjes per week aan dit goede doel wil besteden, kan op de bus komen rijden.

Wie een paar uurtjes per week op kantoor wil helpen als vrijwilliger, moet enig administratief gevoel hebben en goede communicatieve vaardigheden. Oplossingsgericht denken en enig organisatorisch inzicht hebben. Dit werk is afwisselend en levendig, je kunt iets betekenen voor de mensen. De contacten met passagiers en belangstellenden maken het werk aantrekkelijk en veelzijdig. 
Interesse? Een paar uurtjes per week beschikbaar? Graag een goed doel dienen?
Neem geheel vrijblijvend contact op via 075-6845660 of .

* bron het Kompas, d.d. 06-05-2022. Tekst en foto: Barbara van Wijk

 
 
 
 
Bereikbaarheid:








       Telefoon : 075 - 6845660
  info@belbusoostzaan.nl

Rijtijden Belbus:
Dagelijks 08.15-22.30 uur

's avonds en in het weekeinde hangt af
beschikbaarheid chauffeurs!
Kantooruren :    ma t/m vrij 09.00-15.00 uur
Kantoor : Lisweg 261d
(Gebouw de Lishof)
 
Lidmaatschap + prijs bonnenboekje:
De donatie per jaar bedraagt € 15,= per adres.
Een bonboekje met 25 bonnen bedraagt € 18,=
te koop op het kantoor of bij de chauffeur.
Lees verder...
 
 
Nieuws:

20 december 2022
Bonnenboekje 1 euro duurder
Lees verder...
 
 
Vervoersregels

Voor informatie over het vervoer met de Belbus zie Vervoersregels.
 
 
Code VVR